سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر61142

شهریار بررسی می‌کند؛
شهرداری تبریز در صف اول مبارزه با کرونا/ در خانه بخوانیم و جایزه بگیریم

ضد عفونی گسترده بازار تبریز

با شیوع ویروس کرونا در کشور، مدیریت شهری تبریز از همان ابتدا فعالیت پیشگیرانه خود را در حوزه‌های مختلف آغاز کرد. اگرچه ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا، تنها وظیفه‌ای که برای شهرداری تبریز تعیین کرده است، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی بود، ولی این نهاد شهری، علاوه بر این وظیفه، در دیگر حوزه‌ها نیز ورود کرده و تا جایی که امکان دارد، از هیچ خدمتی دریغ نمی‌کند.

شهریارتبریز-جهانبخش احمدیان: فعالیت‌های مجموعه شهرداری تبریز را می توان در چند حوزه بررسی کرد. آگاه‌سازی عمومی و ارائه توصیه‌های پیشگیرانه با استفاده از فضاهای تبلیغاتی شهری، ضدعفونی معابر پرتردد شهر مثل بازار، مرکز شهر، ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت روزانه و در چند نوبت، تهیه و توزیع محلول‌های ضدعفونی، ماسک و دستکش در بین شهروندان، بخشودگی اجاره‌ بهای مغازه‌های شهرداری، تخفیف و تمدید عوارض شهرداری، تمدید صدور پروانه ساخت و خیل کثیری از فعالیت‌ها که به صورت مداوم انجام شده و استمرار یافته است.

حوزه اطلاع‌رسانی؛  آگاهی‌بخشی از طریق فضاهای تبلیغاتی شهر

اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز از همان روزهای آغازین شیوع بیماری کرونا، تمامی فضاهای تبلیغاتی شهر را به پیام‌های بهداشتی و توصیه‌های پیشگیرانه اختصاص داد که این کار در چند نوبت انجام گرفته و ادامه دارد.  

سعید حاجی‌زاده بخشایش، مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز در این باره می گوید: چاپ ویژه‌نامه تبریزیم و بروشورهای ویژه بیماری کرونا در جهت افزایش سطح آگاهی شهروندان و نحوه برخورد با آن، در کنار استفاده بهینه از فضاهای تبلیغاتی شهری به عنوان رسانه‌ای فراگیر در دستور کار این اداره است که تا ریشه‌کنی این بیماری آگاهی‌بخشی عمومی ادامه می‌یابد.

او  ادامه می‌دهد: افزون بر این، پس از شدت شیوع کرونا در تبریز، اکیپ‌های صوتی «کرونا» نیز از سوی اداره ارتباطات و امور بین‌الملل  در تمامی محلات آغاز به کار کردند که از طریق بلندگو، شهروندان را به حضور در خانه و پرهیز از تجمع و دورهمی‌های خانوادگی دعوت می‌کنند؛ نتایج بررسی‌های به عمل آمده توسط اداره کل سلامت شهرداری، حکایت از نتایج مثبت  راه‌اندازی اکیپ‌های صوتی دارد.

شهردار تبریز نیز با اشاره به آگاهی بخشی عمومی از طریق فضاهای تبلیغاتی شهری می‌گوید: آگاهی‌بخشی در خصوص بیماری کرونا و آموزش پیشگیری از ابتلا به آن در دستور کار شهرداری تبریز قرار دارد که توصیه‌های پیشگیرانه را از طریق فضاهای تبلیغاتی شهر و بیلبوردهای تبلیغاتی ارائه می‌دهیم.

حوزه ضدعفونی معابر/ شهرداری در صف اول مبارزه با کرونا

حوزه ضدعفونی و گندزدایی، گسترده‌ترین حوزه عملکرد مدیریت شهری تبریز برای مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا است. در این حوزه، مدیریت شهری تبریز از همان روزهای نخست، کلیه سازمان‌ها و مراکز خدماتی تحت مدیریت خویش را ملزم به ضدعفونی ادارات و سرویس‌های خدمت‌رسانی کرد.

شهردار تبریز در این باره معقد است:   مجموعه شهرداری تبریز در بحث کنترل شیوع ویروس کرونا، از همان ابتدا ضدعفونی و گندزدایی معابر پرتردد شهری را در دستور کار قرار داده و در ادامه عملیات گسترده‌ای با همکاری یگان‌های انتظامی و نظامی و بسیج مردمی را در سطح شهر آغاز کردیم.

او اضافه می‌کند: ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، شامل مترو، شرکت واحد اتوبوسرانی و سازمان تاکسیرانی روزانه به صورت مداوم و در چند نوبت، کلیه ایستگاه‌ها، گیت‌های ورودی، واگن‌ها، اتوبوس و تاکسی‌های شهری به صورت ثابت و سیار مورد ضدعفونی قرار می گیرند.

او ادامه می‌هد: پایانه مسافربری تبریز نیز از این امر مستثنی نبوده، و علاوه بر ضدعفونی اتوبوس‌های بین‌شهری، سالن‌های انتظار و محوطه ترمینال، اکیپ تب‌سنج شهرداری نیز در این واحد مستقر و اقدام به غربالگری مسافران ورودی از طریق این سامانه را می کردند.

معابر پرتردد شهر و مخصوصا بازار تبریز، یکی از محل تجمعات مردمی در آستانه عید و نبض اقتصادی تبریز است که علی‌رغم هشدارها، همچنان شاهد حضور شهروندان در آن مرکز بودیم و ضرورت ضدعفونی این مکان‌ها بیش از سایر نقاط شهری، ضروری به حساب می آید. شهردار تبریز در این باره معتقد است:  ضدعفونی معابر و اماکن عمومی یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری تبریز در پیشگیری از شیوع این ویروس به شمار می‌رود، که مدیریت شهری تبریز به صورت شبانه‌روزی محلات و گذرهای مختلف شهر را که معمولا مردم در آن‌ها حضور می‌یابند ضدعفونی و گندزدایی می‌کند.
او ادامه می‌دهد: ضدعفونی مستمر معابر شهری مخصوصا در مناطق کم برخوردار همچنان ادامه می‌یابد و در کنار آن تمامی سازمان‌های تابعه شهرداری تبریز همچون سازمان مدیریت پسماند و سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز، به صورت روزانه مورد ضدعفونی و گندزدایی قرار می‌گیرند.

او در پایان صحبتهای خود، ارائه خدمات به نیروهای داوطلب از جمله تهیه محلول ضدعفونی، ماسک و دستکش،  و  ضدعفونی دیگر سازمان‌ها، ادارات و بخش‌های خصوصی همچون مرکز ماده 16 را از دیگر عملکرد مدیریت شهری در حوزه ضدعفونی معرفی می کند.

حوزه اداری؛ بخشودگی اجاره بها و دورکاری کارمندان/ شهروندان نگران افزایش عوارض و تعرفه نباشند

شیوع بیماری کرونا موجب رکود اقتصادی بازار  در آستانه عید شده و بسیاری از مستأجرین شهرداری در سطح شهر، از این امر متضرر شدند که مدیریت شهری تبریز در اقدامی قابل توجه، اجاره بهای مستأجرین خود را شامل بخشودگی قرار داد. شهردار تبریز در این باره معتقد است: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به خاطر اینکه اصناف بتوانند با خیال راحت‌تری مغازه‌هایشان را ببندند و در خانه بمانند، شهرداری تبریز اجاره بهای اسفند و فروردین  ۶۵مجتمع و ۱۱هزار واحد تجاری را پس از ارائه پیشنهاد به شورای شهر، و اخذ موافقت آنها، مورد بخشودگی قرار داد.

 او ادامه می‌دهد: بخشودگی اجاره‌بها از سوی شهرداری تبریز به نوعی فرهنگ‌سازی برای سایر مؤجرها هست که با تقسیم ضرر و زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا، هوای یکدیگر را بیش‌تر داشته باشیم.

حضور کارمندان ادارات در سر کار خود، به نوعی افزایش تردد و ایجاد ترافیک در  سطح شهر و تماس شهروندان با یکدیگر است که مدیریت شهری تبریز در ابلاغیه‌ای دورکاری کارمندان شهرداری و فعالیت شیفتی آنها را در دستور کار قرار داده است. ایرج شهین باهر در این باره معتقد است: با توجه به تشدید شیوع ویروس کرونا در تبریز و در راستای حفظ سلامت شهروندان عزیز و کارکنان خدوم شهرداری، ارائه خدمات ستادی و اداری در قالب دورکاری با هماهنگی مناطق و سازمان‌ها انجام خواهد شد و از شهروندان محترم تقاضا می کنیم فعلا تا ۱۵ فروردین از مراجعه حضوری به واحدهای ستادی شهرداری خودداری کنند.

او ادامه می دهد: شهروندان محترم نگران افزایش عوارض و بهره مندی از تخفیفات مقررشده نباشند چرا که بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهرتبریز، تعرفه سال ۹۸ و تخفیف اسفند ۹۸ فعلا معتبر است.

حوزه فرهنگی؛ در خانه بخوانیم و جایزه بگیریم
معاونت فرهنگی شهرداری تبریز نیز در این ایام دست به کار شده و مسابقه‌ای اینترنتی ترتیب داده و از عموم شهروندان خواسته است تا با ماندن در خانه به ریشه‌کنی بیماری کرونا کمک کنند.
احمد حمیدی، معاون فرهنگی شهردار تبریز در این باره می‌گوید: طرح کتابخوانی «درخانه بمانیم کتاب بخوانیم» با هدف ترغیب مردم به ماندن در خانه و با توجه به برطرف کردن بخشی از نیازهای فرهنگی خانواده‌ها در ایام نوروز برگزار می‌شود که در شرایط فعلی  با تبدیل تهدید به فرصت  در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی تلاش خواهیم کرد.
 او ادامه می دهد: در  این طرح اینترنتی، بر اساس رده‌بندی صورت گرفته، در ۴ رده سنی کتاب ارایه می شود که هر روز صفحات مشخصی از یک کتاب مطالعه و در پایان طرح، در هر کدام از رده های سنی جوایز  بین برندگان توزیع می گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 5 =