شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
کد خبر53573

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه:
فقط یک سوم هزینه جابجایی از مسافران اخذ می شود

اتوبوسرانی

نرخ جدید بهای خدمات حمل و نقل مسافر شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در حالی از دیروز اجرایی شده که این شرکت فقط یک سوم هزینه تمام شده جابجایی را از مسافران اخذ می کند.

به گزارش شهریار، از روز جمعه ۱۶ فروردین ۹۸ نرخ جدید بهای خدمات حمل و نقل مسافر شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در کلیه خطوط اعلام شد که این نرخ با افزایش حدود ۳۵ درصدی مواجه شده است.

در این خصوص فرخ جلالی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با اشاره به هزینه تمام شده حمل و نقل هر مسافر در تبریز، گفت: روزانه ۶۵۰ هزار مسافر توسط اتوبوس های شرکت واحد جابجا می شوند که در این میان ۵۰۰ هزار مسافر از اتوبوس های بخش خصوصی و ۱۵۰ هزار از اتوبوس های بخش دولتی و بی آر تی استفاده می کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار شهریار، ادامه داد: امروز هزینه تمام شده جابجایی یک مسافر ۱۴۵۰ تومان است که شهرداری فقط یک سوم این هزینه را از مسافر می گیرد و مابقی آن توسط شهرداری و دولت تامین می شود. نرخ جدید بهای خدمات حمل و نقل مسافر بطور میانگین ۳۵ درصد افزایش یافته که البته این افزایش در صورت منطقی تا 90 درصد نیز کفاف هزینه ها را نمی دهد.

جلالی با بیان اینکه حدود ۶۵ درصد اتوبوس های شرکت واحد در اختیار بخش خصوصی است، عنوان کرد: از مجموع ۷۵۸ اتوبوس فعال در ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه، ۴۷۵ دستگاه به بخش خصوصی اختصاص دارد و مابقی آن در اختیار بخش دولتی است. از مجموع اتوبوس های بخش خصوصی، قرارداد ۶۷ دستگاه به اتمام رسیده و آنها موافق ادامه همکاری با شرایط فعلی نبودند و با توجه به اینکه ما قادر به خریداری اتوبوس های جدید نیستیم، این افزایش باید بتواند قسمتی از هزینه های بخش خصوصی را تامین کند و رضایت این همکاران را برآورده کند.

وی افزود: بر این اساس برابر مصوبه شورای اسلامی شهر تبریز و تائید فرمانداری و نهادهای ذیربط، پس از اخذ مجوزهای لازم از شهرداری نرخ جدید بهای خدمات حمل و نقل مسافر بطور میانگین ۳۵ درصد افزایش یافته که در قیاس با هزینه های تمام شده، مبلغ زیادی نیست.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در عین حال گفت: ما از این افزایش نرخ ناراضی هستیم چون می دانیم که احتمالا از این حیث به شهروندان فشار بیاید اما این میزان افزایش معقول است چراکه هزینه های نگهداری اتوبوس ها بسیار بالا است و برخی از اقلام حداقل دویست درصد افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: در ناوگان اتوبوسرانی شرکت واحد تبریز و حومه ۳۳۴ دستگاه اتوبوس بالای ۱۰ سال عمر فعالیت دارد که باید از رده خارج شود اما مجبوریم با تعمیر، این تعداد اتوبوس را سرپا و فعال نگه داریم. این تعمیرات هزینه هایی را برای شرکت واحد در پی دارد که در کنار دیگر هزینه های جاری، هزینه زیادی را به شهرداری تحمیل می کند.

جلالی اظهار کرد: از سال ۹۵ تا ۹۷ بجز تعدادی اتوبوس که بصورت صد درصدی توسط شهرداری خریداری شده است، هیچ خرید اتوبوسی از طرف دولت برای شرکت واحد تبریز صورت نگرفته است و دولت نیز درصد مشخص خود برای خرید اتوبوس جدید را پرداخت نکرده است. ما در کنار این موضوع، ماهانه ۴۵۰ میلیون تومان یارانه پرداخت می کنیم. برای هر دستگاه اتوبوس، سه میلیون تومان هزینه بیمه پرداخت می کنیم و مواردی همچون کنترل دوره ای، تعرفه زنی و ... برای شرکت واحد هزینه بر است که همه این هزینه ها را شهرداری پرداخت می کند.

وی گفت: شهرداری تبریز هزینه های جاری را تامین می کند اما حتی با این شرایط نیز خرید اتوبوس جدید بدون کمک دولت دور از ذهن است. اتوبوسی که قبلا ۵۸۰ میلیون تومان بود، اکنون با افزایش حدود سه برابری مواجه شده و قطعات و تجهیزات اتوبوس نیز افزایش قیمت چند برابری داشته اند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در خاتمه یادآور شد: با این اوصاف و افزایش شدید هزینه های خرید و نگهداری اتوبوس ها و خدمات دهی به مسافران، افزایش ۳۵ درصدی نرخ خدمات حمل و نقل مسافر شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه معقول است و البته ما تا پایان سال ۹۸ دیگر افزایش قیمت نداریم.

وی افزود: در صورت تحقق 200 میلیارد تومانی اوراق مشارکت مصوبه شورای محترم شهر، حداقل امکان خرید 100 دستگاه اتوبوس و 62 دستگاه مینی بوس جدید برای سال 98 پیش بینی شده است که امیدواریم این امر محقق شود.

گفتنی است پرداخت کرایه اتوبوس فقط با استفاده از کارت الکترونیکی است و دریافت هرگونه کرایه نقدی تخلف محسوب می شود و مسافران می توانند گزارش این تخلف را با ذکر تاریخ و شماره اتوبوس به شرکت واحد اعلام کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 4 =