سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
کد خبر53026

شتاب نهضت آسفالت در آستانه بهار؛
گام‌های چندصدهزارتنی برای تحقق یک مطالبه همیشگی

آسفالت

می‌توان از نهضت آسفالت در تبریز به عنوان یکی از اتفاقات خوب سال ۹۷ یاد کرد؛ نهضتی که در اسفندماه شتاب گرفت تا امروز شاهد توزیع بیش از ۱۳۱هزارتن آسفالت در یک‌سال گذشته باشیم.

شهریارتبریز/ بهنام عبداللهی: هر چاله بر پیکره این شهر، جای انتقاد دارد. وقتی از کهن‌شهری صحبت می‌کنیم که تا کسب عنوان «پایتختی گردشگری جهان اسلام» پیش رفت، باید شهری را در ذهن خود مجسم کنیم که از استانداردهای حداکثری یک شهر جهانی برخوردار باشد.

آسفالت زمین یکی از همین استانداردهاست؛ البته اینکه یک مسافر یا شهروند تبریزی انتظار داشته باشد وقتی با خودرو درسطح شهر تردد می‌کند صدهابار بالا و پایین نپرد، لاستیک ماشین آسیب نبیند و چندین و چند اتقاق ناگوار دیگر نیفتند، یک انتظار اولیه و پیش‌پا افتاده است.

اما هرچه هست، همین است که می‌بینید: مدیریت‌های نه‌چندان مطلوب و اقدامات غیراصولی در طول سالیان دراز، باعث شده است که امروز آسفالت سطح شهر به یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان تبدیل شود.

فارغ از نتایج نظرسنجی‌های مختلف، فارغ از آنچه با چشمان خود می‌بینیم، گشتی در شبکه‌هی اجتماعی نشان می‌دهد که این‌روزها مهم‌ترین مطالبه شهروندان از شهرداری تبریز همین آسفالت است؛ آن هم خیلی زود، باکیفیت هرچه بیش‌تر و در ابعادی وسیع.

ایرج شهین‌باهر، شهردار تبریز می‌گوید که «آسفالت، امروز همانطور که مطالبه شهروندان است، یکی از دغدغه‌های شهرداری هم هست.»

او درباره وضعیت نامناسب آسفالت سطح شهر توضیح می‌دهد: «تعامل شهرداری تبریز با دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی همچون سازمان آب و فاضلاب مبنی بر اخذ مجوز حفاری، موجب خسارت میلیاردی به شهرداری شده که این سازمان‌ها نیز تاکنون اقدام به پرداخت بدهی‌های خود نکرده‌اند.»

همین مطالبه‌ها و همین دغدغه‌ها شاید باعث شد که شهردار تبریز در اولین‌ هفته‌های فعالیت خود، دستور «نهضت آسفالت» را صادر کند. نهضتی که می‌خواهد تحولی چشمگیر در آسفالت سطح شهر پدید بیاورد.

این نهضت شهریورماه سال جاری با افتتاح کارخانه آسفالت ۱۶۰تنی سازمان عمران شهرداری تبریز شتاب گرفت. شهردار تبریز در این‌باره گفت: «ازاین‌پس تولید، حمل و اجرای آسفالت، توسط سازمان عمران شهرداری تبریز صورت می‌گیرد و بهانه‌ای برای تولید کم‌کیفیت و نامرغوب آسفالت در کلانشهر تبریز نداریم و امیدواریم مشکل آسفالت این کلانشهر برای همیشه حل شود.»

حالا که سال ۹۷ به روزهای پایانی خود رسیده است، حالا که مسافران نوروزی تنها چند قدم با تبریز فاصله دارند، نهضت آسفالت در قالب طرحی به نام «استقبال از بهار» شتابی دوچندان گرفته است.

محمدرضا قربانیان تبریزی، معاون خدمات شهری شهردار تبریز درباره این طرح گفته است: «طرح "استقبال از بهار" امسال از اول اسفند و در سه مرحله زمانبندی شده اجرا می شود.»

به گفته او، در مرحله اول که از اول تا نهم اسفندماه اجرا شد، ارائه خدمات محله‌ای مد نظر است و طی آن عملیات حذف موانع فیزیکی، جمع آوری مصالح و نخاله، پاکسازی مبلمان شهری، امحاء دیوارنوشته‌های غیرمجاز و سفیدکاری دیوارها، ترمیم جداول، لایروبی جوب‌ها و کانال‌ها، حذف پل‌های زائد و ترمیم پل‌های معیوب، همسطح‌سازی دریچه‌ها، ساماندهی و پاکسازی و نیز شستشوی باکسهای زباله و رسیدگی به وضعیت ظاهری باکس‌ها، آزادسازی محدوده‌های فضای سبز و لکه‌گیری آسفالت در معابر فرعی و داخل محلات اجرا می شود.

مرحله دوم این طرح از دهم اسفند ماه شروع  و عملیات فوق به همراه عملیات کاشت انواع گل و نهال و نیز هرس درختان در معابر اصلی شهر اجرا شد.

مرحله سوم طرح "استقبال از بهار" نیز که شامل عملیات دو مرحله قبلی به علاوه رنگ‌آمیزی مبلمان شهری (از جمله رنگ آمیزی جداول، نرده ها، تابلوهای ترافیکی)، شستشوی مبلمان شهری(شستشوی جداول، نرده ها، تابلوها و علائم  ترافیکی)، نصب انواع المان و سفره هفت‌سین نوروزی و نیز رسیدگی به وضعیت سرویس بهداشتی های سطح شهر است که از بیستم اسفندماه شروع و تا بیست و نهم همین ماه ادامه دارد.

اما در این میان، شاید بتوان لکه‌گیری آسفالت‌های سطح شهر و آسفالت‌ریزی در برخی معابر عمومی را مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدام طرح استقبال از بهار دانست.

بابک شریفی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز در گفتگو با شهریار می‌گوید: «مهم‌ترین وظیفه سازمان عمران در طرح استقبال از بهار آسفالت بود که ما در ۳مرحله به وظیفه خود عمل کردیم.»

او توضیح می‌دهد: «مرحله اول، لکه‌گیری معابر اصلی و چاله‌های سطح شهر بود که توسط کارگاه‌های امانی مناطق دهگانه شهرداری تبریز صورت گرفت. البته تامین آسفالت از جانب ما و توزیع و اولویت‌بندی با خود مناطق بود.»

مدیرعامل سازمان عمران همچنین می‌گوید: «دومین مرحله، آسفالت کوچه‌های فرعی بود که توسط پیمانکاران مناطق دهگانه شهرداری انجام شد.»

به گفته شریفی، آسفالت اساسی خیابان‌ها و معابر نیز بر عهده اکیپ‌های عملیاتی سازمان عمران بود و عمدتا مسیرگشایی‌هایی که به تازگی انجام شده‌اند، شاهد عملیات اساسی آسفالت‌ریزی بودند.

او اعلام می‌کند: «امسال ۱۳۱هزارتن آسفالت در سطح تبریز مصرف شد که ۵۲هزار تن از آن برای آسفالت اساسی، ۵۰هزارتن برای آسفالت محلات و معابر و حدود ۲۹هزار تن نیز برای لکه‌گیری اختصاص یافت.»

مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری تبریز با اشاره به شتاب گرفتن نهضت آسفالت در اسفندماه سال جاری، می‌گوید: «در اسفندماه سال گذشته ۹هزارتن آسفالت در سطح شهر توزیع شده بود اما امسال این رقم به ۱۶هزار تن یعنی نزدیک به ۲برابر رسید.»

او یادآور می‌شود: «دلیل اینکه آسفالت‌ریزی‌های اخیر به‌میزان زیادی چشمگیر نیستند، این است که بیش‌تر آسفالت‌ریزی‌های اساسی ما در مسیرگشایی‌های جدید و خیابان‌های جدیدالحداث همچون خیابان شهدای ارتش بوده است.»

به گفته شریفی، احداث کارخانه آسفالت ۱۶۰تنی آسفالت گامی مهم در نهضت آسفالت تبریز بود: «در سال آینده برای افزایش کیفیت آسفالت تولیدی، تدابیر ویژه‌ای اندیشیده‌ایم از جمله اینکه همین‌روزها تجهیزاتی با هزینه ۶۰۰میلیون تومان در کارخانه آسفالت در حال نصب است.»

او می‌گوید: «امسال علی‌رغم افزایش چندین‌برابری قیمت قیر و مواد اولیه، نه‌تنها در میزان آسفالت‌ریزی کاهشی نداشتیم بلکه نسبت به گذشته اقداماتی اساسی‌تر و بهتر انجام دادیم.»

حالا تنها چندروز تا رسیدن سال جدید باقی مانده است. تبریز درحالی به استقبال از بهار می‌رود که نسبت به سال‌های گذشته خانه‌تکانی‌های اساسی‌تری تجربه کرده است.

هرچند در سال ۹۷ نشد که تمام مشکلات این کهن‌شهر در حوزه آسفالت که یکی از نیازهای پیش‌پا افتاده است است، حل شود؛ چون این کمبودها و خرابی‌ها در طول دهه‌ها پدید آمده‌اند؛ اما حداقل یک نهضت چندصدهزار تنی آغاز شد. نهضتی که تداوم آن در سال ۹۸، مطالبه شهروندان و دغدغه مسئولان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 12 =